Sirena

Clicking on each image
will take you to the store
where that book is available.

De Sirene en het Volto Santo
Reis door de provincie Lucca op zoek naar hun geheimen

Al langer wist Selma Sevenhuijsen dat er op en in de kathedraal van San Martino in de Toscaanse stad Lucca een aantal betekenisvolle Sirenes is afgebeeld. In 2020 echter ontdekte ze zeven Sirenes op het borstschild van het Volto Santo, hèt heilige relikwie van Lucca. Daar wilde ze meer over weten. Zou er een verband kunnen bestaan tussen het Volto Santo – het heilige gelaat van Christus – en de Sirene?

In dit rijk geïllustreerde boek neemt Selma je mee op reis langs een aantal kerkjes en kerken in de provincie Lucca, op zoek naar de geheimen van de Sirene en het Volto Santo. Gaandeweg wordt een oude inwijdingsweg zichtbaar met als hoogtepunt een wandeling langs de belangrijkste kerken van de stad Lucca. De reis eindigt aan de voet van het Volto Santo waar ieder jaar de ‘wedergeboorte in de Geest’ wordt gevierd. Geïnspireerd door de nieuwste inzichten over het vrouwelijke in de religie werpt de auteur een verrassend licht op de betekenis van deze wedergeboorte. Ook de symbolentaal van de antieke Italiaanse godinvereringen blijkt een sleutel te zijn om de boodschap van de Sirene in verband met Christus te verstaan. Het boek sluit af met een hoofdstuk over het actuele belang van de bevindingen: wat kan de weg van de Sirene bijdragen aan de bescherming van een bedreigde aarde, bron van wat ons voedt en hoedt?

La sirena e il volto santo

La Sirena e il Volto Santo
Viaggio nella provincia di Lucca alla ricerca dei loro segreti

Selma Sevenhuijsen sapeva da tempo che alcune Sirene significative erano raffigurate sulla facciata e all’interno della Cattedrale di San Martino, nella città toscana di Lucca. Tuttavia, nel 2007 scopre sette Sirene sul pettorale del Volto Santo, la sacra reliquia di Lucca. Desiderava saperne di più. Poteva esserci un legame tra il Volto Santo – il volto sacro di Cristo – e le Sirene?

In questo libro riccamente illustrato, Selma vi conduce in un itinerario lungo alcune chiese della provincia di Lucca, alla ricerca dei segreti delle Sirene e del Volto Santo. Gradualmente, si dispiega un antico percorso iniziatico, che culmina in una passeggiata lungo le chiese più importanti della città di Lucca. Il viaggio si conclude ai piedi del Volto Santo, dove ogni anno si celebra la “rinascita nello Spirito”. Ispirandosi alle più recenti intuizioni sul femminile nella religione, l’autrice getta una luce sorprendente sul significato di questa rinascita. Anche il linguaggio simbolico degli antichi culti italiani della dea si rivela una chiave per comprendere il messaggio della Sirena in relazione a Cristo. Il libro si conclude con un capitolo sull’importanza attuale delle scoperte: quale contributo può dare la via delle Sirene alla protezione di una terra minacciata, fonte di ciò che ci nutre e ci protegge?


Il ritorno della sirena
De terugkeer van de sirene – The return of the siren

52 immagini della sirena bicaudata dipinte da Selma Sevenhuijsen, che completano in suo libro Signora della Porta del Cielo. Viaggio in Italia alla ricerca della sirena bicaudata. Dagli Etruschi a oggi, il racconto della sirena non ha ancora perso nulla del suo significato. Un’invocazione visiva per il recupero del femminile nella cultura e nella religione, basato sul riconoscimento della sacralità della Madre Terra. Inizia il cammino verso una nuova ‘unione sacra’ tra maschile e femminile, in noi stessi e nella nostra cultura!

52 kleine schilderijen van de dubbel-staartige meermin, geschilderd door Selma Sevenhuijsen als annex bij haar boek Vrouw aan de hemelpoort. Reis door Italie op zoek naar de dubbel-staartige meermin. Van de Etrusken tot vandaag aan toe heeft het verhaal van de meermin nog niets aan betekenis ingeboet. Een visueel pleidooi voor het eerherstel van het vrouwelijke in cultuur en religie, gebaseerd op een erkenning van de sacraliteit van Moeder Aarde. Een wegwijzer naar een nieuw ‘heilig huwelijk’ tussen het vrouwelijke en het mannelijke, in onszelf en in onze cultuur. 

52 small pictures of the double-tailed mermaid, painted by Selma Seven-huijsen to accompany her book Woman at the Gate of Heaven. Journey through Italy in search of the double-tailed mermaid. The story of the mermaid has lost none of its significance since the days of the Etruscans. A visual plea for the rehabilitation of the feminine in culture and religion, based on a recognition of the sacredness of Mother Earth. A signpost to a new ‘sacred union’ between the feminine and the masculine, in ourselves and in our culture. 

vrouw aan de hemelpoort

Vrouw aan de Hemelpoort
Reis door Italië op zoek naar de dubbelstaartige meermin

Ooit van meerminnen met twee staarten gehoord? Selma Sevenhuijsen trof ze aan in Italië, op Etruskische tempels en graven en op vroegchristelijke kerkjes. Ze vond ze ook in kerken en kathedralen, tot de Sint Pieter in Rome aan toe. Ze ging op onderzoek uit en ontdekte dat de dubbelstaartige meermin een overblijfsel is van godinculturen uit lang vervlogen tijden. Daar was ze een symbool van de antieke moedergodin, bewaakster van de levenscyclus en hoedster van de tijd. In dit boek neemt de auteur je mee op reis dwars door Italië, langs plekken waar de meermin nog steeds te vinden is. Aan de hand van vele rijke illustraties leer je de symbolentaal van de dubbelstaartige meermin te ontcijferen. Onder je voeten ontvouwt zich een inwijdingsweg, die ook nu nog kan bijdragen aan een betere balans tussen het vrouwelijke en het mannelijke in cultuur en religie. Een fascinerende kunsthistorische en spirituele reisgids, voor thuis op de bank of als handleiding voor inspirerende groepsreizen en vakanties.

signora della porta del cielo

Signora della Porta del Cielo
Viaggio in Italia alla ricerca della sirena bicaudata

Avete mai sentito parlare di sirene a due code? Selma Sevenhuijsen ne ha viste molte in Italia, su tombe e templi etruschi e in chiesette paleocristiane. Le ha incontrate anche all’interno di chiese e cattedrali, fin dentro a San Pietro, a Roma. Inizia così il suo percorso di ricerca, dove scopre che la sirena bicaudata è un retaggio dei culti della Dea proveniente da tempi lontani. Era anticamente un simbolo della dea madre, custode del ciclo vitale e guardiana del tempo. In questo libro l’autrice ci accompagna in un viaggio attraverso l’Italia, alla scoperta dei luoghi dove è ancora possibile trovare la sirena. Con l’aiuto di tante ricchissime illustrazioni impareremo a decifrare il linguaggio simbolico della sirena bicaudata. Davanti ai nostri occhi si dispiega un percorso d’iniziazione che contribuisce tuttora a migliorare l’equilibrio tra il femminile e il maschile in ambito culturale e religioso. Una guida di storia dell’arte e di storia spirituale, da leggere a casa sul divano o da usare come manuale per appassionanti viaggi di gruppo e vacanze piene d’ispirazione.


matilda

Koningin van het Vaticaan
Reis in het voetspoor van Matilda van Canossa

‘Niets is toevallig, het valt je toe’. In het magische jaar 2012 ontdekte Selma Sevenhuijsen in de St. Pieter in Rome een afbeelding van een dubbelstaartige meermin, vanouds het symbool van het vrouwelijk Goddelijke. Ze zit boven het graf van Matilda van Canossa, een Italiaanse Gravin uit de 11e eeuw. Het monument is gemaakt door de beroemde beeldhouwer Bernini. Ze wilde er het hare van weten en ging op reis.

In dit boek voert Selma de lezer mee op haar ontdekkingstocht dwars door Italië, langs plekken waar Matilda haar sporen heeft nagelaten. Matilda’s leven bevat een verrassend actuele boodschap voor wie de positie van het vrouwelijke in de religie ter harte neemt. De makers van haar graf lieten de tekens daarvan na, voor wie ogen heeft om te zien. ‘Il tempo ritorna’, de tijd keert terug…

matilda-boek-engels-coverQueen of the Vatican
Journey in the footsteps of Matilda of Canossa

‘Nothing happens by coincidence, it’s all meant to be’. In the magical year 2012 Selma Sevenhuijsen discovered an image of a double-tailed mermaid, traditionally a symbol of the feminine Divine, in St. Peter’s in Rome. She sits above the tomb of Matilda of Canossa, an Italian countess from the 11th century, whose funerary monument was designed by the famous sculptor Bernini. Selma wanted to know what was behind this and started on a journey. In this book she takes the reader with her on her voyage of discovery right across Italy along places where Matilda has left her traces. Matilda’s life contains a surprisingly topical message for anyone who cares about the position of the feminine in religion. The makers of Matilda’s tomb left a sign about this for those who have eyes to see. ‘Il tempo ritorna’, the time returns…


Regina del Vaticano
Viaggio sulle orme di Matilde di Canossa

‘Nulla avviene per caso’. Nel magico anno 2012 Selma Sevenhuijsen scoprì, all’interno della basilica di San Pietro, l’immagine di una sirena bicaudata, da sempre il simbolo del divino femminino. È raffigurata in alto sulla tomba della contessa Matilde di Canossa. Il monumento funebre fu realizzato dal famosissimo scultore Lorenzo Bernini. Selma voleva saperne di più e si mise in viaggio. In questo libro l’autrice accompagna i lettori attraverso l’Italia alla scoperta dei luoghi dove Matilde ha lasciato le sue tracce. La vita di Matilde ci rivela un messaggio sorprendentemente attuale, in particolare per chi ha a cuore la posizione della donna all’interno della Chiesa. I costruttori della tomba lasciarono il loro segno, per chi ha occhi per vedere: ‘Il tempo ritorna’ … Selma Sevenhuijsen (1948) ha studiato scienze politiche e sociali all’Università di Amsterdam. Nel 1989 diventa professoressa di Studi Femminili ed Etica della Cura all’Università di Utrecht. Dal 2005 svolge attività autonoma come ricercatrice, scrittrice e operatrice spirituale. Lavora con il labirinto come via di sviluppo spirituale e accompagna gruppi in viaggi culturali e spirituali in Italia. Nel 2014 ha pubblicato, presso la casa editrice Effigi (Arcidosso), il libro Il sorriso della Sirena. Alla ricerca della dea nel labirinto etrusco.

glimlach

De glimlach van de sirene
Reis door het Etruskisch labyrint op zoek naar de Godin

Mythische helden, groteske monsters, raadselachtige sfinxen en antieke goden en godinnen bevolken de Renaissance Tuinen van Bomarzo, in het grensgebied van Toscane, Umbrië en Lazio. Maar het was de grote meermin aan het eind van de route die in de zomer van 1978 Selma Sevenhuijsen het meest raakte. Met haar twee staarten en kalme, enigszins geheimzinnige glimlach maakte de meermin een onuitwisbare indruk. Het duurde vijfentwintig jaar voordat Sevenhuijsen haar opnieuw tegenkwam. Bij toeval ontdekte zij de meermin op Toscaanse kerkjes en,  intrigerender nog, op graven aan de ingang van labyrintische holle wegen, door de Etrusken uitgehakt in het landschap rond de oude stadjes Pitigliano en Sovana. Ze besloot langer in deze streek te blijven om de betekenis van de dubbelstaartige meermin en het Etruskisch labyrint te doorgronden.

In dit boek voert Sevenhuijsen ons mee op haar ontdekkingsreis door een duizenden jaren oud sacraal landschap vol heilige plekken, waar een labyrintische cultuur in allerlei opzichten haar sporen heeft nagelaten. Gaandeweg toont het landschap zich als één grote tempel, gewijd aan het heilig huwelijk tussen hemel en aarde. Bronnen, grotten, watertempels, oude altaren, holle wegen, onderaardse gangen, steencirkels en resten van oude labyrinten zijn stille getuigen uit lang vervlogen tijden, waarin de aarde werd vereerd als moedergodin. We leren de symbolentaal in het landschap verstaan. Oeroude mythes komen tot leven. Het verhaal beweegt zich heen en weer tussen verschillende lagen in de geschiedenis, van de neolithische tijd tot het christendom. De dubbelstaartige meermin blijkt niet alleen bij de Etrusken een belangrijke rol te vervullen, maar ook bij Longobarden, Merovingers en Tempeliers. Zelfs Maria Magdalena wordt wel verbeeld als meermin.

De glimlach van de sirene laat zich lezen als een intrigerende cultuurhistorische en spirituele detective. Het boek vult een leemte op in de geschiedenis van het labyrint en van de Godin. Het levert een nieuwe kijk op de Etrusken en het heilig landschap in zuidelijk Toscane. Een welkome aanvulling ook op eerdere publicaties over Bomarzo.

Il sorriso della sirena

Il sorriso della Sirena
Alla ricerca della dea nel labirinto etrusco

Eroi mitici, mostri e antichi dei popolano il giardino rinascimentale di Bomarzo, al confine tra Lazio, Umbria e Toscana. Tuttavia, fra queste figure meravigliose fu la grande sirena bicaudata alla fine del percorso iniziatico a colpire Selma Sevenhuijsen; con le code distese e un impenetrabile sorriso, lasciò nell’autrice un’impressione indimenticabile. Qualche tempo dopo, Selma Sevenhuijsen incontrò la sirena a doppia coda sulle facciate di alcune chiese toscane e nell’ambiente misterioso delle vie cave, antiche vie sacre scavate dagli Etruschi nella campagna intorno alla cittadina di Sovana, nella Maremma toscana. Qui l’autrice ha avuto l’occasione di studiare il labirinto etrusco e il suo collegamento con la sirena.

Selma Sevenhuijsen ci accompagna in un viaggio di scoperta attraverso un paesaggio sacro, scolpito tre millenni fa. Mentre procediamo con lei indietro nel tempo, il territorio maremmano si rivela un immenso tempio a cielo aperto, dedicato alla sacra unione del cielo con la terra. Sorgenti, grotte, templi dedicati alle acque, antichi altari, vie cave, corridoi sotterranei, cerchi megalitici e resti di antichi labirinti sono testimoni silenziosi di epoche lontanissime, quando la terra fu venerata come la grande dea, madre dell’universo.

Cultura, storia, spiritualità e mistero si fondono.